Privacybeleid
Versie 16 september 2024
Preventie & Veiligheid (P&V) onderstreept dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van essentieel belang is.
Om zijn rechten te kunnen vrijwaren worden door de benadeelde winkelier de persoons- gegevens van de winkeldief verzameld op het vaststellingsdocument, dat doorgegeven wordt aan Preventie en Veiligheid. Vanaf dat moment worden alle gegevens bewaard in de afgeschermde database van Preventie en Veiligheid.
De persoonsgegevens kunnen vanuit de database enkel in de volgende gevallen gedeeld of behandeld worden :
- bij vernietiging na 3 jaar retentie
- bij het indienen van een klacht naar het bevoegde parket of bij een vraag vanuit het parket
- indien de betrokkene een duplicaat van zijn gegevens vraagt
Statistieken worden enkel getrokken op geanonimiseerde gegevens.
Deze werking van P&V werd onderworpen aan het toezicht van de voormalige Gegevensbeschermingsautoriteit.
Preventie & Veiligheid vzw met maatschappelijke zetel te Boulevard Paepsem 11/B, 1070 Brussel (Anderlecht), en ingeschreven onder het ondernemingsnummer BE0420.587.842, is verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens. Preventie & Veiligheid vzw heeft binnen de organisatie een functionaris voor gegevensbescherming aangesteld en deze afgevaardigde kan u contacteren voor al uw vragen in verband met deze privacyverklaring via het volgende emailadres: dpo@pv-ps.be
Dit privacyreglement omschrijft in meer detail in welke context de persoonsgegevens worden verwerkt en de rechten van de betrokkenen.
Veelgestelde vragen over privacy
1. Welke wet regelt het verwerken van persoonsgegevens?
2. Waarom worden mijn persoonsgegevens verwerkt?
3. Door wie worden mijn persoonsgegevens verwerkt?
4. Met welk doel worden mijn persoonsgegevens verwerkt?
- De aangifte van diefstal van goederen van de winkelier en/of van het opzettelijk toebrengen van schade aan de goederen van de winkelier;
- Het opmaken van statistieken. In dat geval worden uw persoonsgegevens omgezet in naamloze statistische gegevens. Deze statistieken dienen om preventie campagnes op te zetten en strategische maatregelen te nemen teneinde diefstal te voorkomen of te ontmoedigen.
5. Welke gegevens worden verwerkt?
6. Wie zijn de bestemmelingen van mijn persoonsgegevens?
7. Wie heeft toegang tot mijn persoonsgegevens?
8. Hoe lang worden mijn persoonsgegevens bewaard?
Preventie en Veiligheid houdt uw persoonsgegevens bij voor een periode van drie jaar na de vaststellingsdatum op het vaststellingsformulier. Na verloop van deze periode worden uw persoonsgegevens vernietigd.